søndag den 12. oktober 2014

Halvanden måned senere ...

Pyha! Så gik der lige halvanden måned uden, jeg fik skrevet et eneste indlæg på bloggen. I mellemtiden er datteren blevet et år, og på næste mandag bliver sønnen fire år. Både børnene og manden i huset har været syge på skift - ja, og også på samme tid, og jeg har haft meget at se til både hjemme og på arbejdet.
Ballonbukser str. 116 med diverse køretøjer.
   I går lykkedes det mig at få syet et par bukser til sønnen. Stoffet har jeg klippet ud for snart længe siden, så det var skønt endelig at kunne få færdiggjort et syprojekt. Yderstoffet er fra Mor Mona, og som for har jeg brugt noget af et gammelt, hvidt lagen. Sønnen er pt. meget interesseret i gravemaskiner og andre seje køretøjer, så bukserne er et hit. (Og så har jeg i øvrigt noget andet stof liggende med gravemaskiner på, som han også skal have et par bukser af, når jeg lige får mulighed for at sy lidt igen).
   Bukserne er syet efter Minikreas ballonbuksemønster, hvor jeg dog har kundladt en ribkant i taljen.
   (Jeg beklager den dårlige billedkvalitet, men jeg har ikke haft mulighed for at fotografere i dagslys.)
Nederdel ca. str. 86.

For nogle uger siden prøvede jeg for første gang at sy en nederdel (en hel sol) til datteren ud fra den vejledning, der ligger på Stof 2000s hjemmeside, og selvom det bare var en kladde, blev resultatet ganske vellykket, for størrelse og pasform viste sig at være helt rigtig. 
   Hvis jeg havde købt ind til nederdelen og ikke bare fundet materialer i gemmerne, ville jeg have valgt en anden farve kant til stoffet og måske også en taljeelastik i en anden farve. I dette første forsøg var det dog ikke farvesammensætningen, men derimod størrelsen, der havde min opmærksomhed. Jeg havde nemlig ikke så meget stof at vælge imellem, hvis jeg ville sy nederdelen af kun ét stykke stof (og det ville jeg!), så min testnederdel fik en grøn kant forneden, selvom jeg egentlig havde leget med tanken om at sy tylstof i kanten. (Jeg har nemlig tyl i flere farver på lager, men jeg havde bare glemt alt om det, da jeg syede det grønne kantebånd på ...)
   Når jeg en dag finder det rigtige stof, vil jeg også sy sådan en nederdel (en hel sol) til mig selv, tror jeg.

3 kommentarer:

  1. Begge dele er så fine. Stoffet til bukserne er helt fantastisk.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg synes også, at stoffet er fint, men et kig i sønnens garderobe afslører, at sønnen snart skal have noget ensfarvet tøj, så det er nemmere at finde noget, der passer sammen ...
      Jeg har lige læst om dit stofrestetema i november. Jeg er med!
      Kh. Christina.

      Slet
    2. Ih hvor er det hyggeligt at du vil være med. Vi har samme udfordring med Carlas tøj, så jeg har købt ensfarvede basisbluser i h&m:-)
      K.h.
      Christina

      Slet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...