lørdag den 2. august 2014

Genbrugstema i august

Jeg kan godt li' genbrug! Især når noget, der allerede var kasseret, pludselig kan få nyt liv, fordi man foretager en lille ændring. Upcyckling, redesign, genanvendelse, omsyning osv. Kært barn har mange navne, men fælles for alle udtryk er, at de hentyder til en eller anden form for genbrug, hvor man forlænger en tings levetid ved at foretage en eller flere ændringer. 
   Andre gange handler genbrug om, at man giver det aflagte tøj videre til andre, der kan få gavn af det. Det er skønt at komme af med fx aflagt børnetøj til nogen, hvor man ved, at de kan få gavn af det, og lige så skønt er det, hvis man selv er så heldig at modtage noget fra andre. Jeg kan rigtig godt li' at sy nyt tøj, og det er uanset om stoffet er nyt eller gammelt - eller en kombination af begge dele. Jeg har endnu ikke omsyet så meget tøj, men når jeg læser om det rundt omkring i Blogland, bliver jeg mere og mere inspireret til selv at kaste mig ud i det. Fx har kæresten kasseret en gammel bluse, som han ikke kan passe, men bare har haft liggende nederst i et skab i mange år. Den bluse har jeg fået lov til at omsy til en mindre bluse, som vores søn kan få gavn af. 
   Han har også kasseret nogle cowboybukser, som er temmelig slidte og hullede nogle ganske få steder, mens den øvrige del af buksestoffet er ganske fint. Det er selvfølgelig det sidste, jeg gerne vil genbruge. Måske til en nederdel til mig selv. Måske i form af påsyede lommer eller lapper til børnetøj. Eller måske en taske. Altså ... der ligger ganske enkelt noget tøj i vores hjem, som pt. ikke bliver brugt, fordi det ikke ser ordentligt ud, som det er nu. Derimod kunne det blive rigtig fint, hvis det lige blev klippet til hist og her og syet om til en mindre størrelse eller et helt andet stykke beklædning. Det, synes jeg, er fascinerende.
Tøj til forandring og arvet stof til nye projekter.
Jeg har masser af inspiration til, hvad jeg skal gøre med de forskellige stykker tøj, og jeg er også godt klar over, at jeg pga. manglende rutine måske kan komme til at begå nogle fejl, der gør, at tøjet ikke bliver som forventet alligevel, men det gør jo ikke noget. Jeg har alt at vinde, så derfor vil jeg gerne gøre forsøget. Skulle et projekt mislykkes, kan det jo altid give nyt indhold til kludeposen, så der er nok klude at tage af næste gang, der fx skal vaskes cykler ...
   Efter en vellykket "Boys Month 2014" har Christine bag bloggen, FrkTURKIS, valgt at sætte fokus på genbrug i hele august måned. Også Christina bag bloggen, Carla og Krudtuglen, beskæftiger sig med og skriver om genbrug i denne måned. Altså er der flere, der har gang i et genbrugs-/"Fra brugt til nyt-tema", og det vil jeg gerne bakke op om og have fokus på. Jeg ved ikke, om jeg når at få (om)syet noget tøj i denne måned, for efter både barselsorlov og sommerferie kalder arbejdet igen, og vores lille familie skal lige finde ud af, hvordan vi fungerer i vores nye hverdag. Uanset om jeg får (om)syet noget eller ej i denne måned, vil jeg helt sikkert gerne læse med hos Christine, Christina og andre i Blogland, når de skriver om og fremviser, hvilke ting de giver nyt liv ved at lave små justeringer/forandringer. 
   Hvis jeg får tid ved symaskinen, er der både noget tøj, der skal repareres, og nogle navnemærker, der skal syes i det tøj, børnene skal have med i hhv. dagpleje og børnehave, men jeg kunne nu også godt tænke mig at kaste mig ud i nogle genbrugs-/omsyningsprojekter. Nå, ja ... og så har jeg stadig planer om at sy (nyt) tøj til mig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...