tirsdag den 29. juli 2014

"Boys Month 2014": Smalle bukser med baglommer på

For en måneds tid siden klippede jeg dette skønne elefantstof ud til et par smalle bukser til sønnen, men først i dag fik jeg syet bukserne. Mønstret, jeg har brugt, er Minikrea 30302 med elastik i taljen og i benene.

Bukser str. 116-122 forfra.
Bukserne er en smal model, men mange af sønnens bukser er posebukser, så det er fint at variere lidt. Jeg ved dog ikke, hvordan størrelse 116-122 sidder på ham lige nu, men stoffet er vasket inden syning, så jeg regner med, at de passer fint i bredden, og at de er for lange i benene. Eftersom det er shortsvejr i øjeblikket, gør det nemlig ikke noget, at bukserne først skal bruges på et senere tidspunkt.
Bukser str. 116-122 bagfra.
Tidligere i denne måned har jeg syet et par bukser til sønnen med et 'bilbånd' på hvert bukseben, men denne gang kunne han godt tænke sig, at der var to bilbånd på det samme bukseben, så jeg klippede to bånd og gjorde klar til at sy dem på det samme bukseben med en passende afstand imellem. Jeg nåede heldigvis ikke at sy bånd nummer to på, for sønnen fortrød. Der skulle nemlig kun være ét bilbånd på det ene bukseben og ingenting på det andet ... Her kunne jeg så have valgt at skære igennem og gøre, som han først havde bedt om, men det så jeg ingen grund til, for jeg ændrer også nogle gange mening midt i processen, og det afklippede bilbånd kan jeg helt sikkert sagtens finde anvendelse til en anden gang. Altså kom der kun bilbånd på det ene ben.
Biler på det ene bukseben.
Til gengæld  kom der to baglommer på, og de blev heldigvis lige som de skulle være. I øjeblikket er lommer nemlig et hit, og det er ikke så afgørende, om de er store eller små, eller om det er for- eller baglommer. Det vigtigste er, at de er der. Lommer er godt, for man kan gemme alt muligt spændende i sine lommer. Små sten, fx. Eller Legofigurer eller små legetøjsbiler. Bare for at nævne noget.
 
Den ene baglomme.


Det grønne elefantstof er i øvrigt købt hos Stof 2000.

Tilføjelse næste dag: Jeg har meget at lære ...! Sønnen blev rigtig glad for sine bukser, men konstaterede straks, at jeg havde syet navnemærket i det forkerte sted. (Jeg syr altid et mærke med hans navn på ind i det tøj, jeg syr. Ved bukser er det oftest i syningen midt bagpå, og dette var også tilfældet denne gang). Han mente nemlig, at  lommerne skulle sidde foran, og derfor var navnemærket jo så placeret forkert. (Jeg tager det i mig igen: Det er ikke godt nok, hvis der "bare" er lommer på tøjet. Det er også temmelig vigtigt, hvor lommerne er placeret.)
   Sønnen tog straks bukserne på, altså omvendt, og de sad ganske rigtigt fint i bredden, mens de var temmelig meget for lange i benene. I stedet for at tænke langsigtet og lade dem være for lange, så han kunne vokse i dem, valgte jeg, at lægge dem op, så de nu i virkeligheden bare er en bred str. 104-110, der har fået lidt ekstra længde i benene. Det blev så med en "almindelig" oplægningskant med en stikning med tvillingenålen, for jeg fravalgte elastikken i benene, og sønnen var godt tilfreds med den løsning. 
   Summa summarum: Nu er bukserne bare seje, sønnen har haft dem på hele formiddagen, og da han har leget med både vand og sand, er bukserne nu allerede til vask. Bukserne blev tilsidst, som de skulle være, og jeg lærte en masse af forløbet ...

2 kommentarer:

  1. De er da blevet rigtig fine - og sikke meget du har lært undervejs (kender det!!!!) - nogle gange er det en 'hård rejse' at sy....men dejligt at slutresultatet efter alle anstrengelserne var lige i øjet ;-) KH L

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, selvom der er elefanter på stoffet, måtte jeg sluge nogle kameler undervejs ...!

      Slet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...