tirsdag den 31. december 2013

Nytårskage

Nytårskage 2013.
I min familie har vi ofte fået en helt særlig dessert, når vi har fejret nytår eller holdt fest i anledning af rund fødselsdag, konfirmation m.m. Vi kalder den "nytårskagen", og jeg ved faktisk ikke, hvor opskriften stammer fra, eller om den måske egentlig har et helt andet navn.
   Jeg havde ikke lige opskriften frisk i erindring, så jeg fik en af mine brødre til at sende den til mig via mail, så jeg kunne lave den til i aften, hvor min kæreste, vores børn og jeg vil spise en god middag i anledning af nytårsaften.

Opskriften vil jeg gerne dele med jer, og den kommer her:

Nytårskage

Ingredienser:
400 g bagemarcipan eller rå marcipan (jeg brugte rå marcipan)
1 æg
1 æggehvide

Fyld:
250 g frosne hindbær
2-3 spsk. sukker (jeg udelod sukker, fordi jeg synes, at fyldet smager fint uden)
¼ l. piskefløde

Sådan gør du:
1: Marcipanen skæres i tynde skiver og kommes i en skål.
2: Æg og æggehvide piskes i (nemmest med en håndmixer), og der piskes til massen er jævn.
3: Dejen skal være så tyk, at den ikke flyder ud under bagningen.
4: En plade dækkes med bagepapir og kagens bund tegnes af efter en stor tallerken (En springformsbund med en diameter på 24 cm er også fin til formålet).
5: Ca. ½ delen af dejen smøres ud til  bunden.
6: Resten af dejes lægges langs kanten eller sprøjtes ud som kant.

Bagetid:
15-18 min. ved 200 grader
Bunden afkøles, og bagepapiret tages af.

Fyld:
Hindbærrene drysses med sukker og optøs!*
6-8 pæne bær tages fra til pynt. Reste moses med en gaffel.**
Fløden piskes stiv, og hindbærrene vendes i.
Hindbær-fyldet fordeles i bunden, og kagen pyntes med hindbær.**

 * Fødevarestyrelsen anbefaler, at frosne bær, der anvendes i retter, der ikke opvarmes, får et opkog før anvendelse. Derfor gav jeg bærrene et opkog, lod dem køle af, og brugte dem derefter til fyldet. Nytårskagen står nu i køleskabet, indtil vi skal spise den i aften.
** Jeg undlod at lægge nogle bær til side til pynt, så de kom alle med i fyldet som mos.

I øvrigt brugte jeg økologiske ingredienser, og mine frosne bær var fra Änglamark, hvor der kun er 225 g i en pose, så jeg manglede 25 g for at have nok til fyldet, da jeg ikke havde flere poser med frosne hindbær. Derimod havde jeg både jordbær og blåbær i fryseren, så jeg tilføjede 25 g blåbær til fyldet, og jeg er sikker på, at min nytårskage smager godt alligevel.

Velbekomme og godt nytår!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...