torsdag den 31. oktober 2013

Dåbskjolen

I tirsdags var det tre år siden, jeg så min lillebror, Samuel, i live for sidste gang, og til januar er det tre år siden, vi mistede ham. Dengang, i januar 2011, var min søn 2½ måned, og det var planlagt, at han skulle døbes i marts. Det var også planlagt, at jeg skulle strikke en dåbskjole til ham, men hele januar gik uden, at jeg fik rørt hverken garn eller strikkepinde. På det tidspunkt havde jeg kun strikket de første fire pinde, så det lignede ikke en dåbskjole overhovedet, men en dag besluttede jeg, at selvom jeg havde mistet min højt elskede lillebror, så skulle mit liv ikke også være slut nu og slet ikke min søns! Derfor satte jeg mig for, at jeg ville strikke dåbskjolen færdig, for livet skulle gå videre.
   Det tog lang tid at strikke dåbskjolen, og hver pind bestående af 425 masker tog ca. en halv time at strikke, så når jeg havde ammet sønnen om natten og lagt ham til at sove, strikkede jeg lige en pind, inden jeg selv gik i seng. Jeg strikkede og strikkede, og ved hver maske har jeg tænkt på Samuel. Mine tårer har gjort garnet vådt, men jeg har også fået styrke ved at strikke den dåbskjole, fordi jeg fik tænkt så mange tanker. Jeg fik strikket en masse minder ind i en dåbskjole, som senere skulle være det synlige bevis på nogle helt andre minder.  
   Jeg nåede på en måneds tid at få strikket dåbskjolen færdig, og en kyse blev det også til. Sønnen var et smukt og dejligt dåbsbarn, og vi havde en fin dåbsdag på trods af sorgen.
Dåbskjolen med tilhørende kyse.
   Det stykke håndarbejde, der har betydet allermest for mig at lave, er derfor dåbskjolen til vores børn. Ja, den blev jo i sin tid strikket til sønnen, men datteren skal også have den på, og jeg glæder mig til at se hende i den til januar, når hun skal døbes.
   Dåbskjolen er strikket i råhvid Baby merinould fra Drops, og mønstret er at finde på garnstudios hjemmeside: Dåbskjole fra Drops. Det er det sværeste og største projekt, jeg nogensinde har strikket, men selvom en dåbskjole kun bruges af et barn én gang, er jeg rigtig glad for og stolt af, at jeg fik den strikket.
   Jeg har meldt mig til "Sy til din baby", der finder sted i november måned, hvor rigtig mange bloggere sætter fokus på syet babytøj. Derfor kiggede jeg i dag i gemmerne for at få overblik over, hvad vi allerede har liggende af babytøj fra vores søn. Blandt babytøjet var også kassen med dåbskjolen, og jeg tænkte, at jeg ville vise den frem på "Gem et lille smil", fordi den måske kunne give andre inspiration til selv at lave en dåbskjole.

6 kommentarer:

  1. Virkelig smuk barnedåbskjole :-)

    SvarSlet
  2. Et stort arbejde! Men den er virkelig flot. Den vil sikkert gå i arv :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det ville da glæde mig, hvis kjolen blev brugt af flere.

      Slet
  3. Flot, det var slet ikke gået op for mig at du selv havde strikket den. Imponerende.

    SvarSlet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...