fredag den 16. august 2013

Strikkehjælp: hvordan man kan skifte tråd midt i arbejdet

Jeg har en god veninde, der har kastet sig ud i kunsten at lære at strikke. Hun befinder sig lige nu i Portugal og har spurgt mig om et godt tip til, hvordan man skifter fra det ene garnnøgle til det andet midt i arbejdet. På både Paapinden.dk, Garnstudio.com og Farmorfabrikken.dk er der gode vejledninger til forskellige måder at skifte tråd på, men for det meste skifter jeg tråd på denne måde (og hvis den allerede er demonstreret på en af de nævnte hjemmesider, har jeg overset den):

Strikkehjælp: hvordan man kan skifte tråd midt i arbejdet

Det er altid godt at begynde på et nyt garnnøgle et sted i arbejdet, hvor det ikke kan ses. I denne strikkeprøve er det dog helt bevidst, at jeg skifter garnnøgle midtvejs, fordi jeg netop ville vise et eksempel på, hvordan jeg griber det an, når jeg er nødt til det. Den tråd, jeg har brugt i arbejdet indtil nu, kalder jeg tråd A.
Når jeg ikke har ret meget af tråd A tilbage, strikker jeg tråd B ind i arbejdet.
Jeg lægger tråd A over venstre hånds pege- og langefinger (altså over to fingre), og til venstre for tråd A lægger jeg tråd B over venstre pegefinger (altså kun over én finger).
Når den ene tråd ligger over én finger, mens den anden ligger over to fingre, er det for, at jeg bedre kan styre, hvilken tråd jeg vil strikke med.
 Først strikker jeg en maske af tråd A.
Derefter strikker jeg en maske af tråd B, og således strikker jeg skiftevis en maske af tråd A og tråd B, indtil jeg har strikket nok til, at jeg føler, at tråd B er ordentligt implementeret i arbejdet. Kort før tråd A slipper op, slipper jeg den og strikker resten af pinden med tråd B.
På bagsiden fremkommer de to tråde (hhv. starten af tråd B og slutningen af tråd A), som man så kan vælge at hæfte.
Jeg håber, at ovenstående giver mening. Jeg kunne jo også have vist det med to forskellige farver for overskuelighedens skyld, men hensigten var jo netop at vise, at man ikke lægger mærke til trådskiftet på retsiden, når begge tråde har den samme farve.
Jeg håber, jeg fik de rigtige detaljer med, men hvis jeg - eller en anden - opdager mangler i denne vejledning, skal jeg nok rette den til, så den giver mening for andre end mig selv. God strikkelyst!

1 kommentar:

  1. Og ja; indrømmet: jeg kommer nogle gange til at strikke lidt for stramt i trådskiftet, og så kan man godt se, at det er lidt for stramt, men jeg øver mig og bliver stadig bedre til at skifte tråd usynligt. Eksempelvis er det denne teknik, jeg benytter, når jeg skifter tråd i jordbærhuerne, og det plejer at blive med et fint (usynligt) resultat.

    SvarSlet

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...