tirsdag den 28. maj 2013

Jeg elsker basilikum og bredbladet persille!

For nogle måneder siden såede jeg rød basilikum og bredbladet persille i krukker, som stod indenfor. Senere har jeg stillet krukken med bredbladet persille ud på terrassen, og krukken med rød basilikum står nu i drivhuset, og begge ser ud til at stortrives, selvom jeg løbende høster en del. Der er nu ikke noget så skønt som friske krydderurter i maden! 
Jeg har stadig masser af timian, oregano, purløg, citronmelisse og mynte i krydderurtebedet, der dog lige pt. er næsten dækket af meget højt græs, men det skal der snart gøres noget ved, for jeg nyder sådan at have krydderurter, og så går det ikke, at de forsvinder helt i "vildnisset". Min rosmarin overlevede desværre ikke vinteren, for jeg havde ikke tænkt på at grave den op og tage den indenfor, så jeg har lige sået rosmarin påny og venter spændt på, om frøene overhovedet bliver til noget.
   Jeg har også sået tomat, agurk, gul squash, grøn squash, radiser og rucola, og agurkeplanterne står nu ude i drivhuset i nogle kapilærkasser, og de første gule blomster er begyndt at komme frem. Jeg ved ikke, om jeg har valgt det rigtige tidspunkt til at så i, men det er heller ikke så afgørende, for jeg lærer en masse af processen, og det er (næsten) lige så vigtigt som at opnå resultater. Jeg nyder i hvert fald at gå og holde øje med, hvad der sker, og sønnen og kæresten er gode til at hjælpe med at vande, så mit lille såprojekt er faktisk også blevet et fælles anliggende for hele familien.
   Og så dufter krydderurter i øvrigt også så dejligt, at man ikke kan undgå at være i godt humør, når man har været i nærheden af dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...