lørdag den 29. december 2012

Spiralsokker

   Hjemme hos os har vi en sokkekurv i entréen med tykke sokker til både husets beboere og evt. gæster. Derfor strikker jeg mest spiralsokker til sokkekurven, for de er uden hæl og kan derfor passes af de fleste fødder. 
   Det sidste par sokker, jeg har strikket, var af noget uldgarn fra Kvickly, som passede fint til pind 5,5. Jeg har ikke tidligere strikket sokker af dette garn og med denne pindestørrelse, så derfor skrev jeg ned, hvordan jeg gjorde. Jeg fandt frem til, at 32 masker var passende, og så gik jeg ellers igang. Opskriften vil jeg gerne dele, og den er her:

Spiralsokker

100 g (2 nøgler) Uldgarn Ideas Daily fra Coop (100 % uld).
Strømpepinde 5,5.

Slå 32 masker op fordelt på fire pinde. (Det kan selvfølgelig også være på tre pinde, men for en gangs skyld syntes jeg, det var rarest at strikke på fire pinde).



Der strikkes rib (2 r, 2 vr), som forskydes hver gang, der er strikket tre omgange. Ribmønstret strikkes altså over 12 omgange således:



1.-3. omg: Strik *2 r, 2 vr*. Gentag fra * til *.

4.-6. omg: Strik *1 vr, 2 r, 1 vr*. Gentag fra * til *.

7.-9. omg: Strik *2 vr, 2 r*. Gentag fra * til *.

10.-12. omg: Strik *1 r, 2 vr, 1 r*. Gentag fra * til *.



Dette ribmønster strikkes seks gange i alt - eller flere/færre gange afhængigt af, hvor lange sokker man vil strikke.



Herefter strikkes tåen i glatstrik.

1. omg: Strik ret (32 masker i alt).

2. omg: Strik *2 m sm, 6 m*. Gentag fra * til *.

3. omg: Strik ret (28 masker i alt).

4. omg: Strik *2 m sm, 5 m*. Gentag fra * til *.

5. omg: Strik ret (24 masker i alt).

6. omg: Strik *2 m sm, 4 m*. Gentag fra * til *.

7. omg: Strik ret (20 masker i alt).

8. omg: Strik *2 m sm, 3 m*. Gentag fra * til *.

9. omg: Strik ret (16 masker i alt).

10. omg: Strik maskerne sammen to og to. (Der er herefter 8 masker tilbage).

Bryd garnet og træk garnenden gennem maskerne.

Strik en sok mere.

God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...