fredag den 3. august 2012

Strikkede vaskeklude

   Gul er den gennemgående farve i vores badeværelse, og da der var både gul og orange i garnkurven, var det de farver, der i første omgang kom på pindene, da jeg for et par dage siden kom i strikkehumør. Jeg strikker nemlig vaskeklude af en del af mine bomuldsgarnrester.

   Dengang jeg endnu ikke havde ret meget erfaring i at strikke, var det svært at finde opskrifter på begynderprojekter. Derfor kommer her min opskrift på, hvordan jeg strikker vaskeklude, for det er nemlig slet ikke så svært at gå til:

Materialer: bomuldsgarn og strikkepind nr. 2,5.

Slå 56 masker op og strik 2 pinde r.
Strik derefter mønster:
1. pind: Strik 2 r, *4 vr, 4 r* og gentag fra * til * til der er 2 masker tilbage. Slut af med 2 r.
2. pind: Strik 2 r, *4 r, 4 vr* og gentag fra * til * til der er 2 masker tilbage. Slut af med 2 r.
1. og 2. pind gentages 2 gange til der er strikket 6 pinde i alt. Der er nu strikket den første række bestående af 13 felter med en kant (to retmasker før og efter de 13 felter).

Nu strikkes mønstret modsat således:
1. pind: Strik 2 r, *4 r, 4 vr* og gentag fra * til * til der er 2 masker tilbage. Slut af med 2 r.
2. pind: Strik 2 r, *4 vr, 4 r* og gentag fra * til * til der er 2 masker tilbage. Slut af med 2 r.
1. og 2. pind gentages 2 gange til der er strikket 6 pinde i alt. Der er nu strikket den anden række bestående af 13 felter med en kant (to retmasker før og efter de 13 felter).

Der veksles nu mellem de to mønstre til der i alt er 13 rækker med 13 felter.
Derefter strikkes 2 pinde r.
Luk af.

   Størrelsen på mine vaskeklude er 21 x 23 cm, så de er ikke så store, men sådan kan jeg godt li' dem. Måske finder jeg på et andet mønster næste gang, men jeg strikker oftest vaskeklude som ovenfor beskrevet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...