mandag den 20. august 2012

Bogtip: "Min fynske barndom"


   For noget tid siden genlæste jeg "Min fynske barndom" (1927) af den danske komponist, Carl Nielsen (1865-1931), og hvis du ikke har læst den endnu, vil jeg gerne opfordre dig til at gøre det. "Min fynske barndom" er en smuk erindringsbog, hvori Carl Nielsen åbenhjertigt og med en fin sans for detaljen beretter om, hvordan han som lille dreng kom til at spille violin, men også om slåskampe efter skole, slagtningen af en gris, arvet tøj, sygdom, arbejdet som regimentsmusiker i teenageårene, hjælpsomme mennesker og gode oplevelser med musik og mennesker.
   Jeg holder meget af både at spille og at lytte til Carl Nielsens musik, og den fine erindringsbog motiverer kun til at lære mere af musikken at kende. På hjemmesiden www.carlnielsen.dk kan man få en hel del mere at vide om både Carl Nielsens liv og hans musik, og endelig kan jeg varmt anbefale at lytte til - og spille og synge - en masse af hans musik og så selvfølgelig at læse erindringsbogen: "Min fynske barndom", der i øvrigt er filmatiseret med Erik Clausen som instruktør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...