mandag den 27. februar 2012

Muffins fra bogen "Sundt sødt"


   Hjemme hos os har vi fravalgt tilsat sukker i vores mad, og vi kommer heller ikke salt i den mad, vi serverer for vores 1-årige søn, hvilket har bevirket, at vi selv har fået minimeret vores forbrug af salt. Det kan lyde som en ubehagelig begrænsning, men det er faktisk rigtig godt for os! Alle begrundelser for og imod salt og sukker i maden til børn og voksne vil jeg ikke komme ind på her, for det kan du læse om så mange andre steder, men jeg vil gerne skrive om, hvor glade vi er for vores (fra)valg.
   Når man ikke pr. automatik kommer salt i maden, finder man faktisk ud af, hvordan de forskellige ingredienser egentlig smager. I begyndelsen kan man godt savne den salte smag, men efterhånden vænner man sig til at kunne skelne flere smagsnuancer fra hinanden, og det føles rigtig godt. Nu er det en større nydelse, når jeg så drysser lidt salt - f.eks. sydesalt fra Læsø - på min mad.
   Når trangen til noget sødt melder sig, vil vi selvfølgelig også gerne have noget sødt, og det kan sagtens lade sig gøre, selvom vi ikke bruger sukker.
   For et par dage siden havde vi gæster, og jeg fik lyst til at bage, og det skulle jo bare være uden sukker, men det endte også med at være uden gluten og uden laktose. Jeg har nemlig foræret mig selv en fantastisk bog med opskrifter på søde sager lavet uden hvede og sukker, men af rene råvarer. Det er "Sundt sødt" af Pia Krøyer, og bogen er udkommet på Politikens Forlag d. 3. januar 2012. Den indeholder opskrifter på bl.a. kage, muffins, energibarer, kolde drikke og is, og alle opskrifter er ledsaget af fine billeder af lækkerierne. Jeg bagte to forskellige slags muffins til stor nydelse for både gæsterne og os selv, og jeg glæder mig til at prøve flere opskrifter fra bogen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vi nyder at have sommerferie

Det blæser, det er gråvejr, og vi har allerede spist nybagte boller og drukket varm kakao i dag. Man skulle tro, der var tale om...